Gletsjer - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Marij Cuijpers - WaarBenJij.nu Gletsjer - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Marij Cuijpers - WaarBenJij.nu

Gletsjer

Door: AndyenMarij

Blijf op de hoogte en volg Marij

18 Maart 2012 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Zaterdag 17 maart 2012.

Vandaag zijn we uit Wanaka vertrokken richting Franz Josef. Wanaka ligt aan het meer. We rijden een heel eind langs het meer naar boven. De nacht was zwaar omdat Marieke aan het zagen was. Volgens mij heeft ze een heel bos omgezaagd. Maar de reis is weer begonnen en vandaag rijden we ongeveer 285 km. Dat wordt weer een mooie rit door de bergen. Wat niet opschiet. Dat is ook niet erg want onderweg is zoveel mooi natuurschoon te zien dat we daar ook van genieten. Onderweg stoppen we een keer bij een meer en bij een waterval. Je komt onderweg zoveel tegen. Het staat ook aangegeven langs de weg. Het is ook niet moeilijk om het te vinden omdat er altijd wel een paar auto's of campers staan. Iedere keer zijn we weer blij met onze auto een Toyota camry,een automaat. Je moet anders zoveel schakelen en vooral in de bergen. We rijden langs de kust. Het is een tweebaansweg naar boven waar je op sommige stukken honderd mag rijden. Nou ik kan je vertellen daar rijd je gemiddeld 60 tot 80 km per uur. Reken maar uit hoe lang we er over doen. Dat maakt ons niet uit want we genieten van ieder moment.

Onderweg in het dorpje Haast langs de kust drinken we een dorpje koffie. Buiten op het terras zitten Nederlanders en beginnen tegen ons te praten. Ook zij zijn op weg naar de Franz Josef gletsjer. De Nederlander vertelde ons dat hij twee vouchers had meegekregen voor de wandeltocht in Franz Josef en vroeg of wij interesse hadden. Het is een voucher om een halve dag te wandelen van naar en op de gletsjer. Zijn vrouw wilde niet mee dus vandaar. We wisselen naam en telefoonnummers uit en bellen elkaar morgenvroeg in de ochtend.

Bij de Franz Josef aangekomen zijn we op zoek naar de gletsjer. Andy en ik kunnen hem niet vinden, zoveel bergen en geen gletsjer. Voordat we de laatste bocht gemaakt hebben zien we hem. De zon weerkaatst op de gletsjer en de helikopters vliegen af en aan. Onze rit naar de gletsjer staat voor morgen op het programma. We rijden naar onze slaapplek en wachten maar weer af waar we nu terecht komen. Het is iedere keer weer een verrassing. Ook deze kamer met keuken en een groot bed en stapelbed ziet er weer goed uit. Wat me opvalt is dat het overal zo zuiver is. We betalen pas bij het vertrek. De reden hiervoor is het volgende: we gaan op pad om de twee straten in Franz Josef te verkennen. We zien boven de bergen de grijze wolken binnen drijven. We horen om ons heen dat er geen helikopter vlucht meer mogelijk is omdat het slecht weer begint te worden. Op een terrasje drinken we wat en de eerste regendruppels gaan vallen. Bij een adventure bureau bekijken we of er morgen de wandeltocht wel mogelijk is. Op de muur hangt een a-4tje met het weer. Voor de zondag de gehele dag bewolkt en regen. Als je rondkijkt geloof je wel dat het veel kan regen, 181 dagen per jaar, er is groeien vele varens en er groeit veel mos.

In een restaurantje nemen we een hamburger, de tweede voor deze vakantie en besluiten om morgen af te wachten betreft het weer. Omdat we voor twee nachten geboekt hebben. Is het slecht weer en mogen we niet naar de gletsjer vanwege het weer dan vertrekken we richting onze volgende bestemming. De Nederlander van onderweg belt nog met ons en zegt dat de tocht morgen niet door gaat. Ons besluit staat vast, bij regen vertrekken we weer. Wel heel erg jammer.
Lekker slapen en morgen gezond weer op.